Industria auto europeană a reușit să aibă un 2021 profitabil: ce spun datele

de: Andrei Tilimpea
24 03. 2022

Cei mai mari producători auto din Europa au înregistrat profituri și marje record, în ciuda numeroaselor provocări.

Marii producători de automobile au înregistrat profituri record anul trecut, în ciuda faptului că s-au confruntat cu o triplă amenințare: pandemia COVID-19, penuria de semiconductori și prețuri mai mari la mărfuri.

Producătorii de automobile europeni au înregistrat profituri totale crescute cu 130%, până la 69,5 miliarde de euro. Profitul net a crescut cu 285 la sută, până la 54 de miliarde de euro, mulțumită parțial profitului extraordinar de 9,2 miliarde de euro înregistrat de Mercedes-Benz la spinoff-ul Daimler Trucks. Mercedes a declarat că veniturile sale au crescut cu 30 la sută în 2021, impulsionate de vânzările de modele de ultimă generație de la subbrăcile Maybach și AMG.

Volkswagen a fost cel mai profitabil grup din Europa, cu un profit operațional de 19,3 miliarde de euro, chiar înaintea Stellantis (18 miliarde de euro) și Mercedes-Benz (16 miliarde de euro, fără a include Daimler Trucks, care a fost divizată în 2021).

Perspective 2022

Nu este clar dacă producătorii auto își pot repeta performanța din 2021 în acest an. Invazia Ucrainei de către Rusia la sfârșitul lunii februarie a adus noi tensiuni în lanțul de aprovizionare și a declanșat multiple opriri de producție în rândul producătorilor auto europeni.

Multe țări se confruntă cu niveluri ale inflației nemaivăzute de zeci de ani. Allianz a declarat că a revizuit în scădere prognoza de creștere a PIB-ului zonei euro pentru anul la 2,6% de la 3,8% și inflația în sus la 5,5% de la 3,8%, adăugând că puterea de cumpărare a gospodăriilor „va avea un impact notabil”.

BMW, de exemplu, săptămâna trecută și-a redus indicațiile privind marja pentru 2022 la 7 până la 9% de la 8 la 10%, invocând efectul războiului asupra lanțurilor de aprovizionare și asupra globală.

În timp ce majoritatea producătorilor de automobile au o expunere minimă în Rusia, pachetul de control al Renault în AvtoVAZ reprezintă o mare parte din profiturile grupului. Moscova a amenințat că va naționaliza activele companiilor care se retrag din Rusia din cauza războiului, scenariu care ar putea avea un impact grav asupra revenirii Renault de la pierderi record în 2020.